معرفی کتاب

(به مناسبت روز جهانی بهداشت روان)

عنوان:

بازگرداندن بیماران روانی به جامعه

ناشر: دانژه

نویسنده: جولیان لف- ریچارد وارن

مترجم: یدالله فرهادی، بابک جعفری، ربابه مزینانی، فربد فدائی ، سامرند سلیمی، ساحل همتی، نبی الله دریجانی، امید رضائی خسرو آبادی، مریم محمودی راد، علی ناظری آستانه

موضوع اصلی: بیماران روانی- جنبه‌های اجتماعی

کلیدواژه‌های اصلی: انگ اجتماعی- انگ بیماری روانی- حمایت اجتماعی از بیماران روانی- برنامه‌ریزی حمایتی و اجتماعی در بیماری‌های روانی

بازگزداندن بیماران روانی به جامعه

معرفی توسط: نرجس صبوریان- روانپزشک

آیا تاکنون تجربه ای از ابتلا به بیماری های روانی در خود یا اطرافیانتان داشته‌اید؟

آیا با نگاه های ترسیده، پچ‌پچ‌ها، برچسب‌ها و رد درخواست کار و ازدواج توسط دیگران و در جامعه مواجه شده‌اید؟

فکر می‌کنید با این تصاویر  و تبعیض‌هایی که در عمل علیه بیماران دارای اختلالات روان اعمال می‌شود، چه کار می‌توان کرد؟

پدیده‌ی انگ و انگ زدن (برچسب زدن/ استیگما)، «تبعیض» را به‌دنبال دارد که نه تنها در عرصه جامعه و خانواده، بلکه گاهی از طریق انگ‌زنیِ خود فرد بیمار به خودش نیز تقویت می‌شود که به صورت کاهش اعتماد به نفس، احساس بی‌ارزشی، افسردگی و عدم به‌کارگیری توانایی‌ها و مهارت‌های فردی، خود را نشان می‌دهد. نتیجه تداوم این روند کاهش گستره شبکه‌ی ارتباطی و اجتماعی را برای بیمار در پی دارد که به صورت انزوا و قطع رابطه با دیگران در آمده و محرومیت هرچه بیشتر بیمار را از منابع حمایت اجتماعی، درمانی، مالی و آموزشی به همراه دارد.

متاسفانه چرخه‌ی معیوب انگ اجتماعی و درونی با ورود بیمار به مراکز بهداشتی و درمانی، «گاهی» توسط برخی از شاغلین حرفه ای بهداشت روان تکمیل می‌گردد، در حالی که در ابتدای امر ما انتظار داریم که مراکز درمانی پناه‌گاه و مأمن این بیماران باشند و بیشترین همدلی و احترام را در ارتباط با آن‌ها داشته باشند ولی در واقعیت، خلاف این امر به ویژه درباره بیماران مبتلا به علائم روان‌پریشی از شدت بیشتری برخوردار است و عوارض جانبی برخی داروها و تاثیری که بر بیماران دارد نیز به تشدید انگ زنی کمک می‌کند.

در این راستا تغییر نگرش و تصحیح دیدگاه‌های عامه‌ی مردم، خانواده ها، و همچنین مسؤولین نهادهای مختلف سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز در خصوص بیماری‌های روانی و بیماران روانی، با تکیه بر آموزش و پژوهش امکان‌پذیر است و این کتاب می‌تواند نگاهی نو در ما ایجاد کند.

کتاب «بازگرداندن بیماران روانی به جامعه» که بیشتر برای متخصصان و فعالان این حوزه نوشته شده، دو بخش اصلی دارد:

در بخش اول به بازگرداندن به بیماران دارای اختلال روانی به جامعه می پردازد. در این بخش به طور مفصل به مسائلی که بیماری‌های شدید روانی برای بیماران پیش می‌آورد و نیز تاثیر مقولاتی مثل انگ اجتماعی،  فقر اجتماعی، مساله ی تبعیض، دلایل  آن و پیشنهاد ساختارهایی برای رفع آن پرداخته می‌شود.

بخش دوم کتاب به غلبه بر موانع اشتغال این گروه می‌پردازد. این بخش شامل موضوعاتی از قبیل اهمیت موضوع کار برای این بیماران، طیف کارهای مختلفی که توسط آنان قابل انجام است، موانع اشتغال و نقش شرکت‌های اجتماعی و راهبرد‌های ابتکاری برای اشتغال می‌پردازد.

همچنین نوآوری‌ها و ابتکارات پیشنهادی‌ای که در کتاب که مورد بحث واقع شده‌اند با تفصیل کافی برای خواننده ذکر شده‌اند تا او بتواند آنها را در کار حرفه‌ای خود بکار بندد.

یکی از نقاط قوت کتاب این است که در کتاب یادداشت‌ها و حواشی و نکاتی است که از بیماران نقل شده و برای تشریح بیشتر موضوعات مورد بحث ذکر شده‌اند که این به خوانندگان و متخصصان این حوزه کمک می‌کند تا با تجربه‌ی زیسته و ملموس این افراد از نزدیکتر مواجه و آشنا شوند.

این مطلب را با کسانی که مطالعه آن را برایشان مفید می‌دانید به اشتراک بگذارید

شاید خواندن این مطالب را نیز دوست داشته باشید:

بازدیدها: ۱

نظرات بسته شده است.